Google Search

Wednesday 15 February 2012

KESELAMATAN DI RUMAH

Keselamatan di rumah perlulah dititkberatkan, bukan sahaja menjaga harta benda dari kecurian malah apa yang lebih berharga adalah nyawa kita sendiri. Ruangan kali ini ingin kami kongsikan sedikit tip-tip keselamatan di kawasan rumah :

1. Pastikan tidak terdapat objek-objek di luar rumah yang boleh dijadikan senjata atau alat untuk penjenayah membolosi rumah kita. Alat- alat seperti parang, pisau , cangkul , kayu dan sebagainya hendaklah disimpan ditempat yang selamat dan bukan di luar rumah atau di tempat yang mudah didapati. Menurut sumber polis penjenayah akan mendapatkan objek-objek tajam seperti pisau (di dapur) sebagai alat untuk melindungi diri mereka terlebih dahulu. Manakala besi atau kayu di luar rumah akan digunakan penjenayah untuk mengumpil pintu, tingkap dan sebagainya.

2. Bawa penggera alarm kenderaan anda bersama semasa tidur dan hidupkan penggera sekiranya anda mengesyaki ada sesuatu yang mencurigakan di luar rumah anda. Jangan terus keluar dari rumah dan bertindak HERO, tetapi cuba lah mengejutkan jiran-jiran sekeliling dengan bantuan penggera alarm kenderaan anda atau menelefon jiran anda atau menelefon bantuan kecemasan 999.

3. Sentiasa peka dengan keadaan sekeliling rumah anda terutama jika ternampak kelibat orang-orang yang tidak dikenali dalam keadaan yang mencurigakan, sila dapatkan no plat kenderaan dan salurkan maklumat berikut kepada biro keselamatan atau pihak berkuasa.

4. Sila perhatikan anak-anak anda bermain di kawasan yang selamat dan di dalam pengawasan anda. Nasihatkan anak-anak supaya tidak mengikut atau terumpan dengan ajakan orang-orang yang tidak dikenali.

5. Di malam hari, pastikan pintu dan tingkap di kunci rapi dan simpan anak kunci di tempat yang selamat dan mudah untuk anda capai sekira berlaku kecemasan atau kebakaran. Simpan bahan-bahan mudah terbakar di tempat selamat dan sediakan pelan bertindak untuk diri sendiri dan keluarga jika berlaku kebakaran.

6. Dan akhir sekali hendaklah kita bertawakal atau beserah diri kepadaNya kerana Allah sahaja lah yang mengetahui apa yang telah ditakdirkan buat kita. Kita hanya berusaha untuk mendapatkan yang terbaik buat diri dan keluarga.

Firman Allah :
...Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; dan kepadaNya aku berserah diri dan Dialah yang mempunyai Arasy yang besar.
(At-Taubah ayat 129)


Sekiranya anda mempunyai sebarang tip-tip keselamatan, moleklah kiranya dapat dikongsikan bersama untuk kesejahteraan warga taman.



.

No comments:

Post a Comment