Google Search

Wednesday 16 May 2012

Adab Berjiran Mengikut Perspektif Islam:


Islam adalah agama yang menjaga adab-adab yang baik sesama manusia, apatah lagi menjaga adab dengan jiran-jiran setempat.
Diantara ayat al Quran yang menyentuh tentang perhubungan manusia dengan jiran ialah seperti di dalam surah An Nisa yang bermaksud

“Dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki.” (an-Nisaa’: 36)

Di dalam hadis Nabi Muhammad (S.A.W) juga banyak yang memberi penekanan kepada jiran, di antara hadis Baginda yang bermaksud

“Sesiapa beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah ia berbuat baik kepada jirannya. Dan sesiapa beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah ia menghormati tetamunya. Dan sesiapa yang beriman kepada Allah dan hari kiamat, maka hendaklah ia berkata yang baik dan hendaklah ia diam.” (Hadis riwayat Muslim)

Begitulah tingginya kedudukan jiran dari sudut pandangan kaca mata Islam. Maka Islam menganjurkan adab-adab yang baik dalam kehidupan berjiran.

Berikut adalah diantara adab-adab yang di anjurkan terhadap jiran:
- ziarah menziarahi
- memberi salam kepada jiran
- berbaik sangka
- bertolak ansur
- hormat menghormati
- bermanis muka
- bertegur sapa
- bermaaf-maafan
- menutup keaiban jiran
- memelihara pandangan ke rumah jiran
- mendoakan kebaikan kepada jiran
- membantu jiran di dalam kesusahan

Akhir kata, didalam kita mengharungi kehidupan bermasyarakat, jiran adalah orang yang terdekat dengan kita dan menjaga adab berjiran adalah satu kemestian dan amat-amat di tuntut di dalam Islam. Maka marilah kita menjaga adab-adab tersebut dan memenuhi hak-hak jiran.
Sekian.



.

No comments:

Post a Comment